Jeśli chodzi o określenie czynników składających się na sukces przedsiębiorcy, dane mogą ujawnić, kim jest ta osoba, jak wygląda, a nawet gdzie mieszka.

W rzeczywistości, gdy wizualizujemy przeciętnego brytyjskiego przedsiębiorcę, możemy określić go jako białego mężczyznę po czterdziestce, mieszkającego w południowo-wschodniej części kraju, wykształconego na poziomie co najmniej A-level i posiadającego doświadczenie w pracy w sektorze swojego startupu.

Z perspektywy krajowej, oczywistymi przeszkodami dla naszej kariery, a nawet możliwości biznesowych, są sytuacje, w których się urodziliśmy lub na które nie mamy większego wpływu, takie jak miejsce urodzenia, pozycja społeczna czy rasa.

Na przykład brytyjscy przedsiębiorcy pochodzący z mniejszości etnicznych doświadczają znacznie gorszych wyników biznesowych niż biali przedsiębiorcy (tracąc około 10 000 funtów obrotu rocznie!).

Wszystkie cechy zarejestrowane dla tych danych są fizyczne - a zatem łatwo podzielić nas na różne kategorie, które można zmierzyć w odniesieniu do naszego skorelowanego sukcesu biznesowego.

Jednak pojawiające się badania psychologiczne pozwalają nam pójść o krok dalej i przyjrzeć się związkowi między naszą osobowością - tą abstrakcyjną rzeczą, która sprawia, że jesteśmy tym, kim jesteśmy jako jednostki - a naszym sukcesem zawodowym, a nawet osiągnięciami w dziedzinie przedsiębiorczości.

Pięcioczynnikowy model osobowości i sukcesu zawodowego

Przeprowadzono wiele badań na temat tego, w jaki sposób nasza osobowość może mieć ogromny wpływ na to, jak szybko wspinamy się w naszej karierze:

Powszechnie przyjmuje się, że to właśnie te pięć podstawowych atrybutów pełni rolę budulca dla naszych osobowości. Każdy element reprezentuje zakres pomiędzy dwoma ekstremami (np. ekstrawersja reprezentuje spektrum pomiędzy skrajną ekstrawersją a skrajną introwersją).

W 2001 roku badacze z Cleveland State University przeanalizowali pięcioczynnikowy model osobowości w odniesieniu do wyników kariery. Przebadali oni 496 pracowników w różnych zawodach i organizacjach, aby dowiedzieć się, jak dużym czynnikiem jest osobowość w odniesieniu do czynników zewnętrznych (wynagrodzenie i hierarchia) i wewnętrznych (satysfakcja z pracy) dla sukcesu zawodowego.

Wyniki pokazały, że pracownicy ekstrawertyczni byli bardziej zadowoleni z pracy, lepiej zarabiali, częściej awansowali i mieli największe ogólne zadowolenie z kariery, natomiast pracownicy, którzy uzyskali wysokie wyniki w zakresie neurotyczności i ugodowości byli mniej zadowoleni ze swojej kariery. Wysokie wyniki otwartości negatywnie wpłynęły na poziom wynagrodzeń.

Badanie wykazało również, że chociaż istniał znacząco negatywny związek pomiędzy ugodowością a wynagrodzeniem w przypadku osób zorientowanych na ludzi, nie było żadnego związku pomiędzy tymi czynnikami w przypadku osób zajmujących stanowiska niezwiązane z ludźmi.

Czy istnieje coś takiego jak osobowość przedsiębiorcy?

Wydaje się więc, że aspekty naszej osobowości mają pewien wpływ na nasze perspektywy zawodowe - ale co z tymi z nas, którzy chcą podjąć wyzwanie i założyć własną firmę? Czy ludzie o określonych cechach osobowości są lepszymi przedsiębiorcami niż inni?

W przeglądzie literatury przeprowadzonym przez Kerr i in. stwierdzono, że kilka dodatkowych cech zostało włączonych do "Wielkiej Piątki", jeśli chodzi o badania nad przedsiębiorczością, w tym:

  • Samoskuteczność - przekonanie osoby, że może ona wykonywać zadania i wypełniać role. Stwierdzono, że wysoka skuteczność własna jest bezpośrednio związana z wydajnością pracy, rozwojem małych firm, wynikami w nauce i wyborem kariery.
  • Innowacyjność - sposób, w jaki ludzie reagują na nowe rzeczy. Cecha trudniejsza do zmierzenia, ale wciąż ogólnie uznawana przez naukowców za ważną dla przedsiębiorców.
  • Locus of control (LOC) - osoba z wewnętrznym LOC wierzy, że jej własne decyzje kontrolują jej życie (w przeciwieństwie do szczęścia) i to zostało powiązane ze zwiększonym prawdopodobieństwem, że dana osoba zaangażuje się w działalność przedsiębiorczą.
  • Potrzeba osiągnięć - dążenie jednostki do znaczących osiągnięć. Wykazano również, że jest czynnikiem wpływającym na wyniki działalności gospodarczej w przypadku przedsiębiorców.
  • Postawa wobec ryzyka - osoby niechętne do ryzyka częściej są pracownikami, natomiast osoby skłonne do działania w oparciu o okazje pomimo niepewności lub ryzyka są często przedsiębiorcze.

Tak więc recepta na sukces wydaje się wynikać z posiadania najlepszych czynników z Wielkiej Piątki dla sukcesu zawodowego - takich jak wysoka ekstrawersja - i połączenia ich z powyższymi czynnikami, które zostały dodane do Wielkiej Piątki w ciągu lat badań.

Jednak Kerr i inni chętnie wyjaśniają, że istnieje więcej czynników niż tylko cechy osobowościowe, jeśli chodzi o ustalenie, z czego składają się przedsiębiorcy. Stwierdzają oni:

"Przedsiębiorczość nie występuje w próżni, a cechy osobowości, kapitał ludzki i środowisko tworzą kontekst dla każdej próby rozpoczęcia i prowadzenia nowego biznesu".

Inny popularny model osobowości: MBTI

Myers-Brigg Type Indicator jest introspektywnym kwestionariuszem składającym się z czterech kategorii: introwertyzm vs ekstrawertyzm, wyczucie vs intuicja, myślenie/obserwacja vs odczuwanie oraz osądzanie vs postrzeganie/spekulowanie. Kategorie te są łączone w celu stworzenia 16 możliwych czteroliterowych wyników, np. INFP, ESFJ. Wyniki wskazują na różne preferencje psychologiczne dotyczące sposobu postrzegania świata i podejmowania decyzji przez ludzi.

Choć szeroko krytykowany w świecie nauki, test osobowości MBTI jest bardzo popularnym sposobem pomagania ludziom w zrozumieniu siebie i łączy się bardzo ściśle z Wielką Piątką wymiarów osobowości.

Jednym z wyników, który może być szczególnie interesujący dla naszych przedsiębiorczych czytelników jest ESTP (Extraverted, Observant, Thinking, Prospecting), inaczej znany jako "Przedsiębiorca".

Ponieważ każdego roku 2,5 miliona z nas wykonuje test Myers-Brigg, być może jesteś świadomy tego, co mówi on o Twojej osobowości. Ale jeśli nie - możesz wykonać test tutaj.

Ale co, jeśli nie należysz do tego typu osobowości? Czy to powinno zgasić nasz przedsiębiorczy płomień? Czy my, introwertycy, nie mamy szans na rozpoczęcie udanego biznesu? Cóż, przyjrzyjmy się kilku prawdziwym przedsiębiorcom, aby zobaczyć, jak ich osobowość może wpływać na ich styl przedsiębiorczości, zanim całkowicie się przeliczymy.

Introwertycy jako przedsiębiorcy

Co mają wspólnego Mark Zuckerberg, Elon Musk i Warren Buffett? Tak, wszyscy oni są założycielami niezwykle udanych firm i jednymi z pierwszych osób, które przychodzą nam na myśl, gdy wyobrażamy sobie znanych przedsiębiorców. Ale jest jeszcze coś, co ich łączy: wszyscy są introwertykami.

Introwertyzm ≠ nieśmiałe odosobnienie

Powszechne jest błędne przekonanie, że introwertyzm i nieśmiałość (która polega na strachu przed oceną społeczną) są wymienne. Ale tak po prostu nie jest. Kiedy określamy kogoś mianem introwertyka, to tak naprawdę mamy na myśli to, że osoba ta częściej uważa interakcje społeczne za męczące, a energetyzuje ją spędzanie czasu w samotności.

Według szwajcarskiego psychiatry Carla Junga - który ukuł ten termin - introwertycy preferują interakcje z mniejszymi grupami ludzi na raz oraz czynności takie jak czytanie, pisanie i myślenie.

To ostatnie jest szczególnie ważne, jeśli chodzi o przedsiębiorczość.

Zmniejszanie piętna introwertyzmu

Nasza współczesna kultura jest silnie ukierunkowana na cechy ekstrawertyczne, ale podejście do introwertyków i zrozumienie tego, co mogą osiągnąć w szybko zmieniającym się świecie biznesu, zmienia się. W dużej mierze dzięki pionierskim pracom prawnika z Wall Street, który stał się aktywistą publicznym Susan Cain, autorki wydanej w 2012 roku książki non-fiction "Quiet: The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking".

W swojej książce Cain przekonuje, że współczesna kultura zachodnia źle rozumie i nie docenia cech i możliwości introwertyków, co prowadzi do "kolosalnego marnotrawstwa talentu, energii i szczęścia."

Podsumowując zalety i wady każdego temperamentu, oferuje porady dla introwertyków dotyczące funkcjonowania w kulturze zdominowanej przez ekstrawertyków i namawia czytelników do przyłączenia się do "cichej rewolucji" - ruchu, który kieruje się do szerokich dziedzin, takich jak dzieci, życie i praca, aby wyszkolić introwertycznych liderów i wzmocnić ciche dzieci, aby odblokować ich pełny potencjał.

Jeśli chcesz dowiedzieć się nieco więcej, sprawdź TED talk Caina tutaj:

Badacz Adam Grant wykorzystuje również wiadomości Caina, aby erodować piętno introwertyzmu. Wspomina, jak w 2011 roku poprosił grupę studentów Wharton MBA o "podniesienie ręki, jeśli jesteś introwertykiem". Tylko garstka studentów podniosła ręce. Kiedy zadał to samo pytanie innej grupie studentów w 2013 roku, ponad jedna trzecia studentów przyznała się do bycia introwertykami - wzrost, który przypisuje bezpośrednio pracy Caina.

A najlepsza rada Caina dla introwertycznych przedsiębiorców? Pozostań wierny sobie - możesz osiągnąć znacznie więcej, umieszczając się w strefie stymulacji, która jest dla ciebie odpowiednia, niż udając kogoś, kim nie jesteś.

Innymi słowy, chociaż przedsięwzięcia przedsiębiorcze, takie jak nawiązywanie kontaktów, przemawianie i przywództwo w ogóle, mogą wydawać się słabościami introwertyka, to dostosowując je do swojego sposobu pracy, mogą one w rzeczywistości stać się twoimi mocnymi stronami.

Jakie inne typy osobowości czynią wielkich przedsiębiorców?

Teraz, gdy skutecznie obaliliśmy stary mit, że trzeba być ekstrawertykiem, aby z powodzeniem prowadzić własną firmę, jakie inne typy osobowości są powszechne wśród elity przedsiębiorców?


ESTJ: Osoba zarządzająca

Słynni ESTJ: Jeff Bezos, Alan Sugar, Ivanka Trump

Osobowość wykonawcza to urodzony przywódca. Doskonale rozumieją, co jest dobre, a co złe i są cenieni za swoje jasne rady i wskazówki. Ten typ osobowości daje przykład i nie toleruje lenistwa ani oszustwa, zwłaszcza w miejscu pracy. Jako mistrzowie w zarządzaniu zespołami, Kierownicy są fantastycznymi przedsiębiorcami!

ENTJ: Dowódca

Słynni ENTJ: Steve Jobs, Steve Ballmer, Bill Gates

Niezwykle otwarty i czarujący, ENTJ są inspirującymi liderami, którzy mają prawdziwy sposób na słowa - co oznacza również, że są świetni w unikaniu konfliktów. Są znani z dobrze przemyślanych i dobrze zrealizowanych planów, które rzadko zawodzą. Mają tendencję do myślenia o szerokim obrazie, a nie o najdrobniejszych szczegółach, co oznacza, że często są wybitnymi wizjonerami w świecie biznesu.


INTJ: Architekt

Sławni INTJ: Elon Musk, Mark Zuckerberg, Nikola Tesla

Osoby z grupy INTJ mają wysoce analityczne i spostrzegawcze umysły - ale są również bardzo otwarte, co pozwala im znaleźć równowagę między wielkim obrazem a mniejszymi szczegółami ich działalności biznesowej. Ich potężne umysły chłoną informacje jak gąbka i potrafią twórczo wykorzystać swoją wiedzę do rozwiązywania problemów. Najbardziej znani przedsiębiorcy INTJ są znani ze swoich rewolucyjnych pomysłów.

Czy zmiana osobowości może zwiększyć sukces zawodowy?

Po przeanalizowaniu wszystkich tych informacji możesz zastanawiać się, czy możliwe jest dopasowanie swojej osobowości do aspiracji zawodowych.

Według badania opublikowanego w grudniowym numerze Psychology Science z 2020 roku, zmiana osobowości może mieć pozytywny wpływ na sukces zawodowy. W ramach badania zespół badawczy śledził dwie grupy ludzi przez około 12 lat, od momentu, gdy mieli 17 lat, aż do 29 roku życia.

Ci, którzy wykazywali wzrost sumienności, stabilności emocjonalnej i ekstrawersji, częściej doświadczali satysfakcji z kariery i sukcesu. Śledząc grupy młodzieży przez dłuższy czas, badanie było w stanie wykazać, że nasze osobowości są w pewnym stopniu plastyczne, co oznacza, że nigdy nie jest za późno, aby dokonać pozytywnych zmian w podejściu do naszego życia zawodowego i rozpocząć karierę.

Profilowanie osobowości w rekrutacji

Niektóre firmy stosują testy osobowościowe i behawioralne do filtrowania kandydatów do pracy, jak wynika z badania przeprowadzonego w 2014 roku wśród globalnych specjalistów HR przez CEB.

Badanie wskazało, że 62% respondentów stosowało jakąś formę testu osobowościowego pre-hire, w oparciu o zaledwie 29% w badaniu z 2001 roku przeprowadzonym przez American Management Association.

Jaki jest więc powód testowania ludzi w oparciu o cechy osobowości w przeciwieństwie do surowego doświadczenia i umiejętności?

Badania wykazały, że połączenie testu umiejętności ogólnych z testem integralności (który jest skorelowany z cechami osobowości) jest w rzeczywistości najlepszym sposobem przewidywania przyszłych wyników pracy i motywacji pracowników.

Dalsze korzyści płynące z lustracji kandydatów pod kątem osobowości pozwalają menedżerom zatrudniającym na:

  • Ocenić dopasowanie kandydata do kultury firmy
  • Zrozumieć, jak utrzymać motywację i zaangażowanie poszczególnych pracowników
  • Zapewnić bardziej sprawiedliwą i ustandaryzowaną metodę porównywania kandydatów
  • Zmniejszyć ryzyko umieszczenia kandydata w niewłaściwej roli

Nie każdy jednak czuje się komfortowo z takim wykorzystaniem testów osobowości. Po pierwsze, nie jest to doskonała nauka, co oznacza, że może nie być najbardziej wiarygodnym sposobem oceny dopasowania kandydata do stanowiska. Ponadto, kandydaci mogą odpowiadać na pytania w sposób, w jaki uważają, że kierownik ds. rekrutacji chce, aby odpowiedzieli.

W instantprint jesteśmy zdecydowanie za poznaniem kogoś po jego osobowości, jednak nie robimy nic tak rygorystycznego jak testy osobowości dla kandydatów do pracy. Zamiast tego, wplatamy w nasze procesy rozmów kwalifikacyjnych pytania oparte na wartościach, aby ocenić, jak kandydat zareagowałby w konkretnej sytuacji.

Nasze rozumowanie jest następujące: zawsze możesz nauczyć kogoś umiejętności, których potrzebuje do wykonywania swojej pracy, ale nie możesz nauczyć wartości. Te wartości firmy to Straight Labels (dbałość o szczegóły) i Think Big (zachęcanie do nieszablonowego myślenia), a wszystkie one służą budowaniu spójnej kultury firmy, która działa jak w zegarku.

Osobowość, sukces zawodowy i nie tylko

Jest wiele rzeczy, które wpływają na ścieżki, które wybieramy w życiu, czy to czynniki socjologiczne oparte na naszym wychowaniu, czy też to, jak bardzo jesteśmy ugodowi lub ekstrawertyczni - i tak jak w przypadku większości rzeczy w życiu, nie ma jednej właściwej odpowiedzi. Jednak z pewnością istnieje pewna korelacja pomiędzy sposobem, w jaki podchodzimy do naszego życia zawodowego, a sukcesem, jaki w nim osiągamy.

Jedno jest pewne - optymizm, sumienność i stabilność emocjonalna to kroki we właściwym kierunku, niezależnie od tego, czy wspinasz się po szczeblach kariery, czy prowadzisz firmę. Twoje zdrowie psychiczne i to, jak podchodzisz do swojej pracy, może mieć większe znaczenie w Twojej karierze niż Twoja osobowość, więc upewnienie się, że Twój sposób myślenia jest we właściwym miejscu, może być kluczem do rozwoju zawodowego, rozpoczęcia kariery lub sukcesu jako przedsiębiorcy.