Pandemia zmusiła firmy do przejścia od fizycznej do zdalnej rekrutacji i onboardingu. Większość firm nie miała wdrożonych procesów cyfrowych, aby poradzić sobie z tym przejściem, a wprowadzenie całkowicie nowych systemów wirtualnych okazało się dla wielu znacznym wyzwaniem.

Ostatnie badanie przeprowadzone przez Worktable określiło, co firmy postrzegają jako największe przeszkody w dzisiejszym procesie zatrudniania. Okazało się, że 37,4% uznało zdalny onboarding za największe wyzwanie, a zaraz za nim 33,1% uznało zdalne zatrudnianie za najtrudniejsze. Ponadto, ankietowani uznali zaangażowanie (51,7%) i ocenę kandydata (42,4%) za najbardziej niepokojące aspekty.

Pomimo tych problemów, technologia umożliwiła zwiększenie efektywności rekrutacji. Dzięki wyeliminowaniu ograniczeń geograficznych, firmy mogą rekrutować z szerszej puli kandydatów. Ponadto, wykorzystanie technologii może prowadzić do znacznego skrócenia czasu pracy.

W tym artykule przedstawiamy zarówno wyzwania, jak i korzyści związane z rekrutacją zdalną i onboardingiem. Ponadto, przedstawiamy najlepsze praktyki w zakresie ograniczania ryzyka związanego z przejściem, aby Twoja firma mogła w pełni wykorzystać możliwości zdalnej rekrutacji i onboardingu.

Wyzwania związane z rekrutacją zdalną

Ocena kandydata

Chemia osobista i budowanie zaufania to ważne elementy procesu rozmowy kwalifikacyjnej. Oprócz spotkań twarzą w twarz, wywiady wideo są kolejnym najlepszym sposobem na nawiązanie rapportu i zbudowanie zaufania.

Rekruter musi traktować zdalną rozmowę kwalifikacyjną tak samo jak rozmowę w cztery oczy, powielając formalność w jak największym stopniu. W ten sposób można ocenić zaangażowanie kandydata w daną rolę i uzyskać dokładny obraz tego, jak dana osoba zareagowałaby w rzeczywistych sytuacjach.

Jasność komunikacji

Najbardziej uderzającą różnicą między fizycznymi i wirtualnymi wywiadami jest jakość dialogu i łatwość komunikacji. W zdalnym otoczeniu ludzie mogą nie zadawać pytań, które czuliby się komfortowo robiąc to osobiście. Jeśli kandydat źle zrozumie lub z trudem usłyszy pytanie, wpływa to na jego zdolność do dobrego wykonania. To z kolei ma potencjał, by negatywnie wpłynąć na decyzję rekrutera.

Aby złagodzić techniczne problemy z komunikacją, zachęć specjalistów do przetestowania swojej kamery internetowej i mikrofonu przed rozmową. W przypadku problemów z samym spotkaniem, należy jak najbardziej zaangażować się w rozmowę. Rekruter powinien być zaangażowany w zachęcanie do efektywnego dialogu, a w przypadku wystąpienia problemów technicznych, być otwartym na zmianę harmonogramu.

Wyzwania związane ze zdalnym przyjęciem na pokład i zaangażowaniem

Zaangażowanie w kulturę firmy

Brak zaangażowania może się pogłębić podczas onboardingu, jeśli nowy pracownik nie otrzyma dobrego wyczucia kultury firmy. Firmy i menedżerowie muszą podjąć dodatkowe wysiłki, aby zaangażować nowych pracowników.

Wykorzystanie mediów cyfrowych jest doskonałym sposobem na zwiększenie zaangażowania. Cyfrowe ulotki mogą być wykorzystane do wyjaśnienia procesów przyjęcia do pracy, jak również do przekazania kultury firmy. Filmy wideo są idealne, ponieważ kandydat może naprawdę poczuć markę. Wysyłając zasoby przed spotkaniami, profesjonalista może być lepiej przygotowany i wiedzieć, czego się spodziewać. Po wprowadzeniu kandydata do pracy, może on sięgnąć do tych materiałów w ramach odświeżenia wiedzy.

Korzystanie z systemów korporacyjnych

Wyeliminowanie osobistej interakcji może zaszkodzić sukcesowi procesu onboardingu. Nowemu pracownikowi nie można fizycznie pokazać, jak działają systemy firmowe. Większość narzędzi do wideorozmów ma możliwość współdzielenia ekranu. Odtwarza to interaktywny charakter nauczania, pokazując z pierwszej ręki, jak działają systemy firmowe, co pozwala nowemu pracownikowi uczyć się i zadawać pytania.

Na wypadek, gdyby technologia zawiodła, zawsze miej plan awaryjny. Upewnij się, że nowi pracownicy mają dostęp do zasobów onboardingowych i przewodników, dopóki problem nie zostanie rozwiązany.

Integracja zespołu

Badania pokazują, że główną przeszkodą w zdalnym onboardingu jest integracja zespołu(Hemphill & Begel). Podczas wirtualnych spotkań brakuje nieformalnych interakcji.

Zespół traci wtedy okazję do poznania specjalisty i odwrotnie. Może to być szkodliwe dla firmy, jeśli nowa osoba nie zyska takiego samego poziomu świadomości relacji między działami.

Aby rozwiązać problem integracji zespołu, przydziel nowo przybyłym osobom wyznaczony punkt kontaktowy. Poprawi to ich społeczną integrację z firmą. Dobrze ustanowione kanały komunikacyjne oznaczają, że specjalista wie, gdzie może się udać po pomoc. Aby jeszcze bardziej ułatwić im życie, system buddy jest świetnym sposobem na tworzenie nieformalnych relacji.


Studium przypadku korzyści płynących ze zdalnej rekrutacji i onboardingu

Oszczędność czasu

Pomimo wielu wyzwań, technologia może sprawić, że proces rekrutacji i onboardingu będzie znacznie bardziej efektywny. Przede wszystkim może prowadzić do oszczędności czasu. Więcej kandydatów może być przetwarzanych w ciągu jednego dnia, co przyspiesza czas potrzebny na rekrutację i onboard. Procesy weryfikacji są również szybsze, ponieważ dokumenty mogą być podpisywane cyfrowo. W TidyChoice mamy ciągłą potrzebę rekrutowania nowych specjalistów. Od momentu przejścia na metody zdalne, skorzystaliśmy z 20% redukcji czasu potrzebnego na zatrudnienie.

Zmniejszenie liczby nieobecności

Kolejną zaletą jest zmniejszenie liczby nieobecności. W przypadku TidyChoice, doprowadziło to do 15% poprawy wskaźników nieobecności. Zdalna rekrutacja eliminuje problemy związane z lokalizacją i transportem. Może również pomóc wyeliminować wszelkie nerwy przed rozmową kwalifikacyjną. Ludzie chętniej uczestniczą w rozmowach, gdy czują się komfortowo i są zrelaksowani.

Większa pula talentów

Wreszcie, zdalna rekrutacja umożliwia dostęp do większej puli talentów. Firma nie jest ograniczona do kandydatów z jednego konkretnego obszaru geograficznego. Profesjonaliści z całego świata mogą składać aplikacje i przechodzić proces rekrutacji bez ograniczeń związanych z podróżami. Prawdopodobnie dzięki temu firma ma większe szanse na znalezienie wysokiej jakości kandydatów dobrze dopasowanych do danej roli.


Wniosek

Wpływ pandemii sprawił, że firmy nie mają wyboru i muszą dostosować się do nowych metod rekrutacji i onboardingu. Głównym priorytetem jest przełożenie wszystkich podstawowych elementów istniejących procesów rekrutacyjnych w sposób, który działa cyfrowo, zarówno dla firmy, jak i dla kandydatów. Wykorzystując technologię, można nie tylko dorównać procesom osobistym, ale także zwiększyć ich efektywność.