Gradienty to sprytny sposób na urozmaicenie projektów, ale może być trudny do wykonania. Zbyt mało i równie dobrze można nie zawracać sobie głowy, zbyt dużo i może to odwracać uwagę od ogólnego wykończenia. Trend retro z lat 90-tych, który zyskuje na popularności w ciągu ostatnich kilku lat, gradienty są wykorzystywane w projektach dla wszystkich rodzajów firm.

W tym blogu odpowiemy na wszystkie najczęściej zadawane pytania dotyczące gradientów, w tym czym są, jak je utworzyć, najlepsze sposoby wykorzystania ich w projektach graficznych oraz kilka przykładów gradientów wykonanych prawidłowo.

Co to jest gradient?

Gradient to zasadniczo przejście od jednego koloru do drugiego. Może przechodzić z czarnego w biały, z szarego w ciemniejszy szary, z czerwonego w różowy... i nie jest ograniczony do dwóch kolorów! Wszystko zależy od tego, ile kropek farby jest drukowanych na danym obszarze. Gradient jest zaprojektowany tak, aby na początku zawierał dużo kropek, a następnie coraz mniej kropek, rozmieszczonych w coraz większych odstępach od siebie, aż do końca gradientu.

Gradient może przechodzić od jednego koloru do innego (lub kilku!), albo - jak w tym przypadku - od jednego odcienia do drugiego.

Dlaczego należy używać gradientów?

Gradient może nadać głębi i tekstury tłu obrazu. Należy jednak używać ich oszczędnie, ponieważ zbyt ostre gradienty lub zbyt duża ich liczba mogą odciągnąć uwagę od całości obrazu i przytłoczyć dzieło.

Gradienty dają wrażenie światła i cienia, a nawet ruchu, jeśli są dobrze użyte. Świetnie nadają się do zwrócenia uwagi na tekst lub można je zastosować na obrazie, aby rozmyć go na białym tle.

W ostatnim czasie gradienty są wybierane jako tła stron internetowych, w szczególności w przeciwieństwie do tła w kolorze blokowym, ponieważ tworzą one interesujące i płynne tło. Pozostała część strony jest wtedy uproszczona, aby nie była zbyt przytłaczająca. Na przykład na poniższej stronie docelowej Startuply zastosowano wspaniały gradient pomarańczowo-fioletowy na tle panoramy miasta, ale reszta strony jest naprawdę minimalna.

Prawdziwe przykłady marek wykorzystujących gradienty w swoich projektach

Instagram
Gradienty naprawdę zaczęły na nowo zdobywać scenę w 2018 roku, kiedy platforma społecznościowa Instagram odświeżyła swoje logo, wprowadzając jasny gradient od żółtego do fioletowego.

Spotify
Jeśli jesteś użytkownikiem Spotify, z pewnością wiesz, że gradienty są jedną z kluczowych cech tej marki, pojawiającą się na profilach artystów i nie tylko.

Chilly's
Udowadniając, że gradienty nie są zarezerwowane tylko dla logo i projektowania stron internetowych, butelki wody Chilly's są szefem tego trendu! Chętnie napilibyśmy się z jednej z tych dwukolorowych butelek.

Jak wybrać kolory gradientu?

W zależności od wyglądu, jaki chcesz osiągnąć, nie ma żadnych reguł dotyczących kolorów, których możesz użyć do stworzenia gradientu. Mogą to być podobne kolory, aby uzyskać subtelne wykończenie, lub nawet kolory kontrastujące. Możesz użyć wielu kolorów lub różnych odcieni tego samego koloru - serio, wszystko jest możliwe!

Jednak aby uzyskać gładkie połączenie, warto wybrać kolor pośredni. W przeciwnym razie może powstać szary, szary środek projektu (wygląd, który mamy nadzieję zachować w latach 90.). W tym celu wystarczy wybrać kolor pośredni w spektrum gradientu.

Najlepszym sposobem na wybranie kolorów gradientu jest wypróbowanie kilku z nich! Jeśli nie możesz się zdecydować, zastanów się nad gradientami występującymi w naturze, takimi jak zachody i wschody słońca lub wielobarwne płatki kwiatów.

Sprawdź swoje spektrum: RGB czy CMYK?

Gradienty najczęściej można zobaczyć na ekranie komputera, ponieważ bardzo dobrze przekładają się one na spektrum RGB.

Paleta RGB zawiera o wiele więcej kolorów niż paleta CMYK. Oznacza to, że w porównaniu z nią gradienty mogą wydawać się bardziej płynne, dlatego też gradienty są najczęściej stosowane w mediach cyfrowych.

Podczas procesu drukowania punkty farby drukarskiej są nakładane warstwowo, aby uzyskać pożądany kolor. Użycie spektrum RGB do druku może znacząco zmienić standardową jakość całego nakładu, zwłaszcza jeśli używa się więcej niż jednej prasy. Z tego powodu większość drukarni komercyjnych stosuje spektrum CMYK, ponieważ kolory można ujednolicić i zagwarantować wysoką jakość.

Ponieważ CMYK jest tym, czego większość drukarni komercyjnych użyje do wydrukowania Twojego projektu, warto upewnić się, że oprogramowanie do projektowania jest skonfigurowane tak, aby tworzyć prace w CMYK. Pozwoli to zaoszczędzić czas potrzebny na późniejszą konwersję projektu i uniknąć potencjalnych pułapek związanych z konwersją z RGB na CMYK (która nie zawsze jest możliwa do wykonania!).

Prawidłowe wykonanie gradientu przy użyciu palety CMYK może wymagać pewnych umiejętności. Bardziej ograniczona gama kolorów dostępnych w palecie CMYK może sprawić, że progresja kolorów będzie mniej płynna. Sposób, w jaki drukowany jest tusz, polegający na tworzeniu obrazu z wielu punktów, oznacza, że źle opracowane gradienty mogą wyglądać na niejednolite, rozpikselowane lub w inny sposób niespójne. Nie pozwól jednak, aby to Cię zniechęciło! Wystarczy odrobina praktyki (lub skorzystanie z usług profesjonalnego projektanta), aby uzyskać gładki efekt na drukowanym projekcie.

Jak sprawić, aby drukowany gradient wyglądał wspaniale

Gradienty to świetny sposób na zmianę nudnego, płaskiego tła w coś bardziej żywego, przyciągającego wzrok i teksturowanego w drukowanym dokumencie. Jeśli nie stać Cię na projektanta lub chcesz zwiększyć swoje własne umiejętności, oto kilka wskazówek od studia projektowego instantprint, które pomogą Ci w pełni wykorzystać gradienty w Twoim projekcie drukowanym:

  • Zazwyczaj można zlokalizować funkcję gradientu w oprogramowaniu graficznym za pomocą ikony, która wygląda jak prostokąt przechodzący z czerni w biel.
  • Upewnij się, że czas przejścia jest odpowiednio długi (dzięki czemu jest ono jak najbardziej płynne), w przeciwnym razie na gotowym produkcie może pojawić się ostra linia w połowie gradientu.
  • Poeksperymentuj z gradientami, stosując jeden kolor bazowy do jego odmiany (np. ciemnoniebieski do jasnoniebieskiego) lub jeden kolor do zupełnie innego koloru (np. szary do różowego), aby sprawdzić, co sprawdzi się w Twoim projekcie.
  • Jeśli umieszczasz tekst nad gradientem, umieść go na najbardziej jednolitym obszarze (początek gradientu), aby nie stracić wyrazistości w wyniku zanikania.
  • Baw się różnymi długościami gradientów, kątami i pozycjami, aby sprawdzić, co najlepiej sprawdzi się na stronie projektu.

Spróbuj także poeksperymentować z gradientami na obrazach. Jeśli na przykład tworzysz drukowane portfolio fotograficzne, gradientów można użyć do dodania winiet, ramek lub zaniku koloru tła (np. białej strony).

Drukując kopię projektu w celu sprawdzenia go "na żywo" przed wysłaniem do druku, należy pamiętać, że drukarka biurowa prawdopodobnie wykorzystuje do drukowania spektrum RGB. Oznacza to, że jeśli oprogramowanie projektowe jest skonfigurowane w CMYK, kolory mogą nie wyglądać w pełni poprawnie. Dobra wiadomość jest taka, że kolory CMYK można sprawdzić na monitorze komputerowym, który został skalibrowany do wyświetlania kolorów CMYK.