Jeśli ostatnio słyszałeś więcej o koncepcji "Love Languages", nie jesteś sam. Ta popularna teoria szturmem podbija media społecznościowe, a sam temat może pochwalić się prawie 250 milionami wyświetleń na Tik Tok.

Chociaż powszechnie używa się jej do opisania sposobu, w jaki wolimy okazywać i otrzymywać miłość w naszych osobistych relacjach, chcieliśmy wiedzieć: jak nasze języki miłości odgrywają się w naszych relacjach zawodowych w pracy?

W naszym ostatnim badaniu, którego celem było odkrycie najszczęśliwszego miejsca pracy, jeden na pięciu Brytyjczyków (21%) przyznał, że jest niezadowolony ze swojej obecnej pracy. Jeśli dodamy do tego fakt, że liczba wyszukiwań w Google takich zapytań jak "jak rzucić pracę" wzrosła o 22% od zeszłego roku, to pracodawcy mogą znaleźć się w nieco trudnej sytuacji, jeśli chodzi o utrzymanie pracowników.

Aby dowiedzieć się, czy języki miłości mogą być kluczem do budowania silnych relacji z pracownikami - a potencjalnie nawet do przełamania trendu podczas Wielkiej Rezygnacji - przeprowadziliśmy ankietę wśród 2000 brytyjskich pracowników. Chcieliśmy się dowiedzieć, jak bardzo pracodawcy są zsynchronizowani ze swoimi zespołami, a jeśli nie są, jak mogą temu zaradzić, znając języki miłości swoich pracowników.

Czym jest Pięć Języków Miłości?

W swojej książce z 1992 roku "Pięć języków miłości: How to Express Heartfelt Commitment to Your Mate, Gary Chapman nakreśla pięć kluczowych sposobów, w jakie romantyczni partnerzy lubią okazywać i otrzymywać miłość, znanych jako "języki miłości". Zgodnie z teorią Chapmana, każdy ma jeden podstawowy i jeden dodatkowy język miłości. Uważa on, że mamy tendencję do naturalnego dawania miłości w sposób, który wolimy otrzymywać, jednak znając język miłości naszego partnera, możemy dostosować sposób, w jaki okazujemy mu miłość i zbudować lepszy, silniejszy związek.

Pięć języków miłości to:

  • Słowa afirmacji (komplementy)
  • Jakość czasu
  • Otrzymywanie prezentów
  • Akty służby
  • Fizyczny dotyk

W 2011 roku Chapman wraz z dr Paulem White'em napisała książkę "The 5 Languages of Appreciation in the Workplace", w której zastosowała języki miłości do relacji w pracy - ale czy sprawdza się ona w realnym środowisku biurowym w 2022 roku? Sprawdziliśmy to na przykładzie brytyjskich pracowników...

Najlepsze języki miłości wśród pracowników w Wielkiej Brytanii

53% respondentów naszej ankiety potrafiło określić swój język miłości. Spośród nich 33% uznało jakość czasu za swój język miłości. Dotyk fizyczny był drugim najpopularniejszym językiem miłości (28%), a następnie słowa potwierdzenia (18%).

Akty służby i otrzymywanie prezentów były najrzadszymi formami języka miłości, zdobywając odpowiednio 15% i 6% głosów.

Okazało się, że mężczyźni są znacznie bardziej skłonni do kontaktu fizycznego niż kobiety (18% w porównaniu z 12%), podczas gdy kobiety częściej wybierały jakość czasu (19%) niż mężczyźni (16%).

Czy przekłada się to na nasze relacje zawodowe?

Języki miłości powinny sprawić, że Twój zespół poczuje się doceniony za swoją ciężką pracę. Aby sprawdzić, czy nasze języki miłości pokrywają się z tym, jak chcemy być doceniani przez szefa, przypisaliśmy wspólne sposoby okazywania uznania do języka miłości. Następnie zapytaliśmy pracowników biurowych w Wielkiej Brytanii, co sprawia, że czują się docenieni w pracy.

Jak pracownicy chcą być doceniani

Akt uznania Przypisany język miłości % pracowników, którzy preferują ten sposób
Prywatna pochwała za dobrą pracę Słowa afirmacji 51%
Podwyżka wynagrodzenia Otrzymywanie prezentów 48%
Publiczna pochwała za dobrą pracę Słowa uznania 32%
Otrzymywanie nagród, zachęt lub premii Otrzymywanie prezentów 30%
Konsekwentne, szybkie informacje zwrotne Czynności związane z obsługą 29%
Promocja Otrzymywanie prezentów 26%
Czas na rozmowy z kolegami z pracy Jakość czasu 25%
Otrzymywanie nowych możliwości i wyzwań Otrzymywanie prezentów 25%
Ktoś oferuje ci pomoc Czas dobrej jakości 22%
Uzyskanie większej kontroli/autonomii nad swoim dniem Otrzymywanie prezentów 22%
Mentorstwo od kogoś starszego Świadczenie usług 17%
Działania związane z budowaniem zespołu w miejscu pracy Jakość czasu 16%
Ktoś poświęcający czas na bliską współpracę z Tobą Dotyk fizyczny 14%
Otrzymanie uścisku dłoni lub poklepanie po plecach Dotyk fizyczny 13%

Mimo że słowa afirmacji znalazły się dopiero na trzecim miejscu wśród najważniejszych języków miłości, ten akt uznania został jednogłośnie uznany za preferowany przez pracowników biurowych sposób budowania relacji zawodowych i poczucia bycia docenionym w pracy. Prywatna pochwała za dobrą pracę zdobyła aż 51% głosów, a publiczna - 32%.

Jeśli chodzi o otrzymywanie prezentów, tylko 6% z nas uważa to za swój język miłości. Jednak podwyżki płac (48%), premie i awanse (30%) zajmują w pracy bardzo wysoką pozycję.

Mimo że dotyk fizyczny jest zdecydowanie ulubionym sposobem okazywania i otrzymywania miłości poza pracą, w biurze najlepiej unikać tego języka miłości - tylko 14% chce zbliżyć się do siebie podczas wspólnej pracy, a tylko 13% chciałoby otrzymać uścisk dłoni za dobrze wykonaną pracę (przepraszam, Paulu Hollywood).

Podczas gdy jakość czasu zajmuje pierwsze miejsce jako preferowany język miłości w Wielkiej Brytanii, te akty uznania nie wypadają tak dobrze w biurze. Spędzanie czasu ze współpracownikami (25%) i oferowanie pomocy (22%) to najlepsze sposoby okazywania tego języka miłości, jednak być może nadszedł czas, aby ponownie ocenić swoje działania związane z budowaniem zespołu (16%), aby upewnić się, że pracownicy czerpią z nich jak najwięcej!

Poprzednie badanie wykazało, że 17,4% pracowników biurowych chce całkowicie zakazać uścisków dłoni po wybuchu pandemii, co oznacza, że nasze wspólne doświadczenie z wirusem COVID-19 mogło zepchnąć dotyk fizyczny w dół rankingu w 2022 roku.

Podobnie, czynniki zewnętrzne mogą podkreślać znaczenie premii i awansów, ponieważ płace są obecnie gorącym tematem ze względu na kryzys kosztów utrzymania.

Podobnie jak wcześniej, mężczyźni częściej chcą otrzymywać w pracy uścisk dłoni lub poklepanie po plecach za dobrze wykonaną pracę (15%) niż kobiety (12%). Kobiety wolałyby mieć większą autonomię w zakresie swojego dnia pracy (25% w porównaniu z 18% mężczyzn) i mieć czas na rozmowy ze współpracownikami (29% w porównaniu z 21% mężczyzn).

Wyniki te sugerują, że nasz osobisty język miłości i zawodowy język miłości mogą być różne.

Czy nasze potrzeby są zaspokajane?

Ustaliliśmy już, w jaki sposób pracownicy biurowi chcą być doceniani, ale jak to się ma do metod doceniania stosowanych przez pracodawców? Zapytaliśmy respondentów naszej ankiety, w jaki sposób najczęściej okazują uznanie w pracy.

Akt uznania Przypisywany język miłości % pracowników, którzy otrzymali ten akt
Prywatna pochwała za dobrą pracę Słowa potwierdzenia 44%
Publiczna pochwała za dobrą pracę Słowa potwierdzenia 23%
Konsekwentne, szybkie informacje zwrotne Akty służby 19%
Czas na rozmowy z kolegami z pracy Jakość czasu 17%
Podwyżka wynagrodzenia Otrzymywanie prezentów 16%
Ktoś oferuje ci pomoc Świadczenie usług 14%
Otrzymywanie nagród, zachęt i premii Otrzymywanie prezentów 13%
Mentoring od kogoś starszego Świadczenie usług 12%
Otrzymywanie nowych możliwości i wyzwań Otrzymywanie prezentów 12%
Otrzymywanie uścisku dłoni lub poklepywania po plecach Dotyk fizyczny 11%
Działania związane z budowaniem zespołu w miejscu pracy Jakość czasu 10%
Uzyskanie większej kontroli/autonomii nad swoim dniem Otrzymywanie prezentów 10%
Ktoś poświęca czas na bliską współpracę z Tobą Dotyk fizyczny 8%
Promocja Otrzymywanie prezentów 8%

Brytyjscy pracodawcy świetnie radzą sobie z używaniem słów uznania do budowania silnych relacji z pracownikami, przy czym prywatne pochwały za dobrą pracę (44%) i publiczne pochwały za dobrą pracę (23%) zajmują wysokie pozycje na tej liście. Wyniki wskazują jednak również, że ponad połowa z nas (56%) nie jest chwalona za swoje wysiłki w pracy.

Chociaż otrzymywanie prezentów było drugim najbardziej popularnym sposobem na otrzymanie uznania według pracowników, pracodawcy nie są tak skłonni do ich rozdawania, tylko 12% z nas otrzymało nowe możliwości, 10% większą kontrolę nad swoim dniem i tylko 8% otrzymało awans.

Jeśli chcesz poprawić ten język miłości w swoim miejscu pracy, nie musisz wydawać dużo pieniędzy na prezenty. Zapewnienie swojemu zespołowi większej elastyczności i autonomii w zakresie zadań to świetny sposób na wręczenie prezentu, który nie wypali dziury w Twojej tylnej kieszeni!

Niestety, ponad 100 respondentów (5%) przyznało się, że nigdy nie zostało im okazane uznanie w pracy. Przekłada się to na ponad 1,6 miliona pracowników w Wielkiej Brytanii.

Co z romantycznymi relacjami w biurze?

Języki miłości mogą nie mieć zastosowania w przypadku profesjonalnych relacji biurowych - ale co z biurową miłością?

W lutym przeprowadziliśmy ankietę wśród 2000 pracowników biurowych w Wielkiej Brytanii, aby dowiedzieć się, jakie są najpopularniejsze taktyki stosowane przez nich w celu zdobycia uwagi swojego biurowego ukochanego. Oto najlepsze taktyki, jakie znaleźliśmy i do jakiego języka miłości się odnoszą.

Taktyka na zwrócenie uwagi swojej sympatii z pracy Przypisany język miłości % pracowników, którzy preferują tę taktykę
Regularnie się z nimi spotykaj Poświęcanie im czasu 32%
Poproś o pomoc w wykonaniu zadania w miejscu pracy Jakość czasu 29%
Ubierz się tak, aby zrobić wrażenie Świadczenie usług 24%
Pogratulować im osiągnięć Słowa uznania 21%
Zapraszanie ich na randkę Spędzenie czasu w miłej atmosferze 21%
Używaj emojis, kiedy rozmawiasz z nimi online Słowa potwierdzenia 18%
Śledzenie ich na mediach społecznościowych Akty służby 16%
Aktualizacja zdjęć na profilu zawodowym Czynności służbowe 11%
Wysłanie im zabawnego GIF-a Otrzymywanie prezentów 11%
Zaproszenie ich na przerwę na lunch Jakość czasu 10%

Przyjazne relacje między pracownikami mogą niekoniecznie korzystać z tradycyjnych języków miłości używanych do budowania relacji osobistych, ale nie dotyczy to romansów biurowych.

Nasz najważniejszy język (jakość czasu) jest kluczową taktyką na przyciągnięcie uwagi ukochanej osoby z pracy - 92% z nas wykorzystuje go poprzez regularne odwiedzanie jej, prosząc o pomoc i zapraszając na przerwę obiadową lub randkę.

Mimo że dotyk fizyczny jest drugim najczęstszym językiem miłości w Wielkiej Brytanii, nie pojawia się on w ogóle w czołówce taktyk na zwrócenie na siebie uwagi ukochanej osoby z pracy. Może to być w dużej mierze spowodowane tym, że dotykanie innych jest nieodpowiednie w środowisku biurowym!

Najlepsze wskazówki Seana dotyczące budowania silnych relacji z pracownikami

Poprosiliśmy trenera rozwoju osobistego i dobrego samopoczucia w instantprint, Seana Kachmarskiego, o jego najlepsze wskazówki dotyczące wykorzystania języków miłości do budowania silniejszych relacji z pracownikami w celu zwiększenia ich satysfakcji z pracy, zatrzymania i wydajności!

1. Poznaj swój zespół

Chociaż nasze wyniki badań pokazują, że tradycyjne języki miłości mogą nie zawsze przekładać się na nasze relacje zawodowe, nie oznacza to, że są one całkowicie zbędne. Zamiast tego, ważne jest, aby wypracować, jaki jest profesjonalny język miłości Twoich pracowników i upewnić się, że zapewniasz im odpowiedni rodzaj wsparcia.

2. Oceń swoją obecną ofertę

Jeśli Twój obecny system pochwał lub informacji zwrotnych nie jest tak skuteczny, jak mógłby być, teraz jest idealny czas na jego optymalizację! Wyślij anonimową ankietę, aby dowiedzieć się, czego naprawdę oczekują od Ciebie pracownicy, aby czuć się docenionymi - czy są to imprezy integracyjne? Więcej możliwości rozwoju? A może doceniliby zwykłe podziękowanie od swojego menedżera!

3. Powiedz "dziękuję

To nie przypadek, że słowa potwierdzenia są najważniejszym językiem miłości w miejscu pracy, a najważniejszym sposobem, w jaki pracownicy czują się docenieni, jest powiedzenie im, że wykonali dobrą pracę. Upewnij się, że udzielasz szczerych pochwał, kiedy jest to uzasadnione, aby pokazać pracownikom, jak bardzo cenisz ich ciężką pracę.

Podsumowując

Chociaż teoria języka miłości może nie zawsze przekładać się na relacje w biurze, słowa afirmacji przechodzą długą drogę w budowaniu relacji, zarówno osobistych, jak i zawodowych. Poznaj biurowy język miłości swojego zespołu i upewnij się, że okazujesz uznanie dla ich ciężkiej pracy - to może być wzmocnienie, którego potrzebujesz, aby zapewnić, że utrzymujesz najlepszych pracowników zaangażowanych i zatrudnionych w Twojej firmie.