Mała firma może oznaczać mały budżet - ale to nie znaczy, że trzeba skąpić na możliwości reklamowe! Istnieje wiele sposobów, dzięki którym małe firmy mogą skutecznie reklamować swoje najnowsze produkty, wydarzenia lub usługi, nie nadwyrężając i tak już niewielkiego budżetu.

Niezależnie od tego, czy jesteś nową firmą, która próbuje znaleźć pierwszych klientów, czy też małą firmą o ugruntowanej pozycji, która wprowadza na rynek nowy produkt lub usługę, zawsze istnieją sposoby na promowanie swojego przekazu przy ograniczonym budżecie.

Inwestowanie w strategię marketingową jest warte początkowych nakładów. Bez marketingu nie uda Ci się dotrzeć do grupy docelowej! Zwłaszcza w dzisiejszym świecie, ogarniętym cyfrową obsesją, trudno jest przebić się wśród szumu w sieci. Dlatego warto zintegrować strategię cyfrową ze strategią drukowaną: w ten sposób zmaksymalizujesz widoczność swojej firmy i dotrzesz do tych, którzy nie są fanami reklamy internetowej.

Jakie są więc sposoby, dzięki którym małe firmy mogą w pełni wykorzystać swoją strategię marketingową, aby znaleźć klientów przy niewielkim budżecie?

Wydarzenia

Duże czy małe wydarzenia to świetny sposób na budowanie sieci podobnie myślących profesjonalistów oraz na promowanie swojej firmy wśród nowych odbiorców.

Zadbaj o to, aby wyróżnić się za pomocą przyciągających wzrok stoisk wystawienniczych (w większych halach targowych) lub banerów pop-up (w przypadku mniejszych, lokalnych wydarzeń). Zamawianie takich stoisk może wydawać się dużym wydatkiem, ale można je wielokrotnie wykorzystywać, a bycie widocznym w tłumie naprawdę pomoże Ci przyciągnąć dodatkowych odwiedzających do Twojego stoiska.

Nie chodzi tu tylko o targi branżowe: spróbuj dowiedzieć się, co dzieje się w lokalnej Izbie Handlowej lub innych lokalnych grupach biznesowych. Rady często organizują małe imprezy branżowe, na których można mieć stoisko za darmo (lub za niewielką opłatą).

Upewnij się, że masz pod ręką wiele materiałów informacyjnych, tak aby ludzie, którzy odwiedzą Twoje stoisko, mogli zabrać coś ze sobą. Może to być ulotka, pocztówka, wizytówka lub wiele innych rzeczy! Niezależnie od tego, co wybierzesz, pamiętaj, aby zamieścić na nich wszystkie swoje dane kontaktowe, aby można było łatwo znaleźć Cię po imprezie. Jest to również świetny sposób na promowanie wstępnych zniżek i ofert dla nowych klientów.

Okazje do nawiązywania kontaktów

Bez względu na to, czy jest to śniadanie biznesowe, czy lokalna wieczorna impreza handlowa, nie przegap żadnej okazji do promowania się (bez irytacji z tego powodu!).

Gdziekolwiek jesteś, miej przy sobie wysokiej jakości wizytówki, które możesz rozdawać ludziom - ale upewnij się, że najpierw z nimi porozmawiasz! Nikt nie lubi seryjnych networkerów (wiesz, takich, którzy są zainteresowani tylko tym, co możesz dla nich zrobić, a nie odwrotnie).

Jeśli możesz, przed wydarzeniem dowiedz się, kto będzie obecny - niektóre wydarzenia są na przykład połączone z Facebookiem, więc możesz sprawdzić, kto zgłosił chęć uczestnictwa. Jeśli okaże się, że jest jakaś absolutnie kluczowa osoba, która byłaby idealnym klientem, można pójść nieco dalej i przygotować w torbie biznesowy zestaw prasowy lub folder prezentacyjny, który można wręczyć tej osobie, jeśli będzie to właściwe w danym momencie. Nigdy nie wiadomo, może to być różnica między straconą szansą a szansą na zmianę życia!

Naklejki

Jednym z najbardziej uniwersalnych produktów marketingowych, które zapewnią Ci największą rozpoznawalność marki, jest skromna naklejka. Nigdy nie lekceważ potęgi dobrze umieszczonej naklejki, która promuje firmę za pomocą logo, a nawet wiadomości o ofercie specjalnej.

Naklejki można umieścić wszędzie i nie zajmują one dużo miejsca! Umieszczaj je na całej swojej korespondencji, zaklejaj nimi paczki lub rozdawaj na imprezach. Naklejki mogą stanowić długotrwałą reklamę marki: jeśli ktoś umieści je na torbie, etui, laptopie lub iPadzie, istnieje nieskończenie wiele możliwości, aby Twoja marka została zauważona przez innych.

Słowo z ust

Przyjaciele i rodzina są często największymi fanami małej firmy i zazwyczaj stanowią naturalnie lojalną bazę klientów. Doskonałą metodą na reklamę małej firmy jest zachęcenie ich do rozpowszechniania informacji poprzez przekaz ustny. Daj im kilka wizytówek, które będą mogli rozdawać, gdy spotkają się z przyjaciółmi, pójdą na zakupy lub nawet gdy będą się strzyc - nigdy nie wiadomo, na kogo mogą wpaść!

Sprytne oznakowanie

Chcesz mieć pewność, że ludzie wiedzą, gdzie jesteś, prawda? Wskaż im właściwy kierunek! Dobrze umieszczony znak nie musi być drogi, co oznacza, że można łatwo aktualizować jego przekaz w miarę zmian promocji i ofert. Nie mówimy tu tylko o wewnętrznym oznakowaniu sklepu: znaki zewnętrzne wytrzymują próbę czasu, są odporne na każdą pogodę i pomagają klientom znaleźć Twój lokal lub stronę internetową.

Można też wykazać się odrobiną pomysłowości. Czy widziałeś te znaki w kształcie litery A z humorystycznymi napisami dla pubów? To świetny sposób na przyciągnięcie uwagi, zwiększenie frekwencji i poprawę widoczności marki.

Puby są świetnym przykładem na to, jak wykorzystać humor w oznakowaniu, aby pozyskać klientów!

Lokalne punkty odbioru

W Twojej społeczności lokalnej jest wiele miejsc, w których z przyjemnością zostawisz ulotki. Jeśli to robisz, sensowne jest, aby reklamować specjalną zniżkę tylko w sklepie - lokalni klienci chętniej przyjdą do Twojego sklepu, jeśli nie mogą uzyskać zniżki online!

Możesz też być nieco kreatywny, jeśli chodzi o materiały. Niezależnie od tego, czy chcesz zostawić składane wizytówki, aby przekazać wiadomość w małym opakowaniu, czy może dużą pocztówkę, która zapewni trwałą widoczność, istnieje wiele opcji tego typu reklamy.

Wybór lokalnego miejsca będzie pomocny w zwiększeniu biznesu, można również zaoferować wymianę, taką jak link na swojej stronie internetowej dla firm, które chętnie przyjmą Twoje ulotki. To tak proste, jak zrobienie zdjęcia swojej reklamy na miejscu i opublikowanie go w mediach społecznościowych z okrzykiem dla firmy - plus, prawdopodobnie ponownie ją opublikują, co da Ci trochę podstępnej dodatkowej darmowej reklamy!

Zamieniaj się ofertami

Jeśli Twoja firma ma bardzo ograniczony budżet, rozważ nawiązanie kontaktu z innymi lokalnymi firmami i sprawdzenie, czy będą promować Twój produkt lub usługę w zamian za coś podobnego. Może jesteś firmą zajmującą się dekoracją wnętrz: zaproponuj, że upiększysz ich foyer w zamian za kilka postów w mediach społecznościowych, wzmiankę w biuletynach i ulotki dostępne w recepcji. Oczywiście, poświęcasz swój czas - ale przekonasz się, że może to wygenerować wiele dodatkowych lokalnych interesów, a także zbudować Twoją sieć kontaktów zawodowych. Firma może przez jakiś czas nie potrzebować Twoich umiejętności dekoratorskich - ale będzie o Tobie pamiętać, podobnie jak każdy z jej pracowników, którzy mogą potrzebować Twoich usług.

Możesz również dokonać pełnej wymiany umiejętności z firmą, jeśli jest to dla obu stron interesujące: zaoferuj im swoje umiejętności w zamian za ich umiejętności, a może to być początek długiej i owocnej współpracy biznesowej!

Marketing internetowy

Kolejnym świetnym pomysłem na reklamę dla małych firm jest prowadzenie działalności w Internecie. Można wykorzystać takie rzeczy, jak reklamy na Facebooku, aby dotrzeć do nowych klientów w okolicy, zbudować listę e-mailową, a nawet założyć własną stronę internetową.

Jeśli zdecydujesz się dodać marketing treści online do swojej strategii reklamowej, np. zakładając bloga, pamiętaj, aby korzystać z narzędzi słów kluczowych, takich jak Google Adwords. Pomoże Ci to dowiedzieć się, jakich słów i fraz używać, aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów online.

Sponsorowanie lokalnych zespołów

Małe firmy zwykle działają lokalnie. Dlatego warto zasponsorować lokalną drużynę sportową: logo i informacje o firmie można wydrukować na banerach lub koszulkach, co przyczyni się do budowania świadomości marki i pokaże, że zależy nam na lokalnej społeczności.

Wskazówka

Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę o ugruntowanej pozycji, czy dopiero rozpoczynasz działalność, pamiętaj o jednej, absolutnie najważniejszej rzeczy, jeśli chodzi o reklamę: pamiętaj, aby była ona prosta i konkretna. Upewnij się, że na ulotkach, plakatach, banerach, szyldach, wizytówkach i wszelkich innych materiałach drukowanych wyraźnie widać, czym się zajmujesz. Zamieść także wszystkie informacje kontaktowe!