Marketing jest istotną częścią każdego udanego biznesu. Świetny produkt lub usługa nie przyniosą Ci wiele korzyści, jeśli nikt o nich nie wie. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych są rekomendacje i polecenia klientów.

Przeprowadzono wiele badań, które dowiodły, że większość kupujących online sprawdza recenzje przed dokonaniem zakupu. Nie jesteś przekonany o tym, jak ważne są rekomendacje?

Zastanów się, dlaczego Amazon zainwestował tyle energii w stworzenie dobrego sposobu, aby klienci mogli zostawiać opinie i recenzje. Sklepy z aplikacjami na smartfony z ich naciskiem na recenzje klientów są kolejnym dużym przykładem.

Jako właściciel firmy, jest tylko tyle siły i zasięgu, że twoje osobiste działania mogą mieć. Każda pochwała od szczęśliwego klienta, może podnieść współczynnik konwersji i sprawić, że większy odsetek potencjalnych klientów stanie się kupującymi. Siła słowa z ust nie może być niedoceniana.

Więc jak masz zamiar poprosić o skierowania klientów?

1. Spraw, aby Twoi klienci byli zadowoleni

Najważniejsza zasada zachęcania użytkowników do wystawiania recenzji jest prosta. Zadowolić klienta, i ponad dostarczyć, gdy jest to możliwe. Dostarczając najlepszy produkt lub usługę, zdobywasz zaufanie i szacunek wielu klientów. Jeśli uda Ci się to osiągnąć, wtedy zadanie generowania dobrych referencji staje się o wiele łatwiejsze.

To nie powinna być strategia marketingowa, którą dołącza się na końcu procesu sprzedaży. Zachęcaj użytkowników do wyrażania opinii w trakcie całego procesu interakcji z klientem. Zawsze pamiętaj o poniższych pytaniach, aby utrzymać procesy biznesowe na właściwym torze.

- Czy dałeś klientowi motywację do interakcji?
- Czy rozumiesz problemy klienta?
- Czy na wątpliwości klienta udzielane są odpowiedzi i rozwiązywane w sposób kompetentny?

Wszystko sprowadza się do spełniania wymagań klientów i zarządzania ich oczekiwaniami. Kiedy klient jest zachwycony wynikami, jakie uzyskuje, masz teraz potencjalnego ambasadora dla swojego produktu lub marki.

2. Proś o referencje w odpowiednim czasie

Wyczucie czasu jest wszystkim. Aby uzyskać cenne polecenie od klienta, musisz wiedzieć, kiedy najlepiej złożyć taką prośbę. Jeśli Twój produkt lub usługa pozwala na szybkie rezultaty, to prośba o recenzję wkrótce po zakupie jest najlepszym podejściem. Korzyści płynące z produktu będą świeże w umyśle klienta i będzie on zbyt szczęśliwy, aby dokonać rekomendacji. W innych przypadkach, być może trzeba będzie dać więcej czasu przed złożeniem prośby o polecenie.

Istnieje wiele sposobów na zbieranie i przechowywanie poleceń od klientów. Wykorzystaj w pełni każdą z tych metod, jeśli jest ona odpowiednia dla Twojej firmy. Metody te obejmują:

- Rozmowy twarzą w twarz
- Przez telefon
- Poczta elektroniczna
- Zebranie recenzji z innych stron internetowych
- Zintegrowanie referencji klientów na stronie produktu



Twoim celem powinno być zachęcenie wszystkich klientów do pozostawienia recenzji. Nie ma znaczenia, czy mają do powiedzenia coś pozytywnego, czy negatywnego. Ten rodzaj interakcji może pozwolić na zidentyfikowanie i rozwiązanie problemów. Zły użytkownik może zostać zamieniony w szczęśliwego klienta, jeśli wprowadzisz ten plan w życie.

3. Nie bądź zbyt wymagający

Subtelność jest najlepszą metodą. Dokonywanie zbyt bezpośredni wniosek, aby zebrać więcej biznesu od istniejących klientów, będzie duży wyłączenie. Nikt nie lubi być umieszczony na miejscu, więc dać swoim klientom szacunek, na który zasługują.

Skup się mniej na swoim produkcie, a bardziej na problemach, które może pomóc rozwiązać. Po klient wyraził swoje zadowolenie, można powoli kierować rozmowę, aby dowiedzieć się, czy skierowanie jest możliwe.

4. Zawsze kontynuuj

Nie zapomnij podziękować klientom, którzy włożyli wysiłek w napisanie recenzji lub wysłanie referencji. Udowodnienie, że polecenie wymaga czasu i wysiłku, którego klient nie ma obowiązku wykonać.

To, że tak wiele procesów biznesowych jest zautomatyzowanych, nie oznacza, że powinniśmy całkowicie stracić osobisty charakter. Docenianie najlepszych klientów pomoże Twojej firmie zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio, i utrzyma Cię na drodze do marketingowego sukcesu.

Dean Williams

Dean Williams jest blogerem zajmującym się projektowaniem i marketingiem, pracującym dla Print-Print Limited, promującym biznes i budowanie marek poprzez wysokiej jakości marketing drukowany. Jeśli jesteś zainteresowany promocją małego biznesu, skontaktuj się z nami hello@print-print.co.uk