Kolor ma jeszcze jedną rolę, która nie opiera się na jego symbolicznych skojarzeniach, a mianowicie w dziedzinie informacji, gdzie jego zastosowanie polega na uczynieniu informacji jasną i czytelną. W tej dziedzinie oryginalność pomysłu schodzi na drugi plan wobec widoczności i natychmiastowej czytelności przekazu.

Straż pożarna stosuje druk ulotek w odważnych kolorach, aby uświadomić ryzyko związane z brakiem kontroli czujników dymu. Ponieważ istnieje tak szeroka gama kolorów, różne odcienie mogą być użyte do wyróżnienia bloków informacji spośród innych informacji, które je otaczają. Funkcja ta ma ogromne znaczenie w projektowaniu takich materiałów jak rozkłady jazdy, raporty roczne, drukowanie ulotek, formularze, kalendarze, systemy znaków i mapy.

Większość prac tego typu może być odczytana i zrozumiana tylko w niewielkim stopniu, gdy jest wykonana w czerni i bieli, ponieważ im większa złożoność kolumn i faktów, tym trudniej jest ludziom odnaleźć się w tym, na co patrzą i zrozumieć to. Jednak poprzez zastosowanie kolorowych reguł oddzielających pionowe i/lub poziome kolumny, lub kolorowych tint za wybranymi obszarami, lub poprzez wyróżnienie poszczególnych elementów kolorem podczas drukowania ulotki, projektant może zmniejszyć te problemy.

Rozróżnienie kolorów jest niezwykle pomocne, gdy znaki są czytane z daleka, podobnie jak znaki drogowe na autostradzie, które rozróżniają drogi drugorzędne od autostrad. Uważam, że najlepszym sposobem podejścia do złożonych problemów projektowania tabelarycznego jest najpierw stworzenie początkowej koncepcji w monochromatycznych warunkach, a następnie wprowadzenie drugorzędnych elementów i kolorów. O wiele łatwiej jest obiektywnie ocenić nieczytelność w wersji monochromatycznej, a następnie dodawać kolejne kolory jeden po drugim, aby rozwiązać obszary o słabej czytelności i przejrzystości.

Inna forma kolorowego "drogowskazu" dotyczy szyldów sklepowych. Ten niezwykle ważny element wizualny natychmiast informuje kupujących o tym, gdzie można nabyć pożądany przez nich towar. Jest to szczególnie ważne w przypadku dużych sieci sklepów, takich jak Sainsburys, Marks and Spencer czy Waitrose.

Wiedzą one, że klienci przemieszczający się z miasta do miasta, z miasta do miasta, z kraju do kraju, w interesach lub na wakacjach, muszą być w stanie wybrać swój ulubiony sklep z nieuniknionego morza neonów, wyświetlaczy i billboardów, które otaczają każde ruchliwe miejsce zakupów. Schematy kolorów korporacyjnych
są często zaprojektowane tak, aby były jaskrawe właśnie w tym celu.