Wyrażenie "grupa docelowa" odnosi się do grupy ludzi, do których Ty lub Twoja firma chcecie dotrzeć i z którymi chcecie się komunikować. Każdy ekspert od marketingu powie Ci, jak ważne jest, aby zidentyfikować swoją grupę docelową, zanim jeszcze zaczniesz myśleć o strategii marketingowej. Jego bezcelowe pitching swój produkt lub usługi do niewłaściwej osoby lub rynku, to będzie juts strata czasu i pieniędzy.

Podczas gdy pokusa dla firmy jest, aby spróbować i sprzedać swój produkt do wszystkich, to może być kosztowne i znacznie mniej produktywne niż próby osiągnięcia określonej grupy ludzi w społeczeństwie. Próbując dotrzeć do tak szerokiej publiczności, Twoje przesłanie prawdopodobnie zostanie utracone; będąc tak szerokim i niespecyficznym, potencjalni klienci nie czują się zaopiekowani. Dlatego najbardziej produktywnym podejściem jest skierowanie swojego przekazu do wymarzonego klienta i skupienie się przede wszystkim na jego potrzebach.

Weźmy na przykład firmę zajmującą się drukowaniem ulotek. Chociaż może ona projektować i produkować inne produkty, takie jak pocztówki, foldery, plakaty, papier firmowy i wizytówki, to prawdopodobnie będzie miała większe szanse na sukces na rynku, jeśli skieruje swoje działania marketingowe do klientów poszukujących możliwości zakupu ulotek online.

Wynika to po prostu z faktu, że drukowanie jest tak pracochłonnym procesem. Marketing skierowany do klientów, którzy kupują przede wszystkim ulotki pozwala firmie uprościć proces produkcji i obniżyć ceny, co z kolei pomaga w pozyskiwaniu nowych i powtarzalnych klientów. Ponadto, ten obszar działalności jest prawdopodobnie najbardziej dochodowy, i chociaż mogą uzyskać znaczące zamówienia na inne produkty, to właśnie ulotki są ich prawdziwą maszynką do zarabiania pieniędzy.
Grupa docelowa dla drukarni jest szeroka, wiele innych biznesów będzie musiało skupić się na znacznie bardziej specyficznej grupie. Rozważmy przez chwilę salon kosmetyczny. Najbardziej opłacalnymi klientami będą kobiety pracujące, w wieku 20-35 lat, które mieszkają lub pracują niedaleko salonu. Klienci ci są zazwyczaj gotowi zapłacić więcej za profesjonalne porady stylistyczne i są bardziej skłonni do korzystania z dodatkowych zabiegów, takich jak odżywki i koloryzacja. Kierując materiały promocyjne do tej grupy osób, firma uzyska najlepszy zwrot z inwestycji.

Jak opisałbyś swojego idealnego klienta?

Zastanów się:

- Co by od Ciebie kupili?

- Jak często kupowaliby w Twojej firmie?

- Czy są to mężczyźni czy kobiety?

- Ile mają lat?

- Co oglądają w telewizji? A co z filmami?

- Jak myślisz, gdzie robią zakupy?

- Co prawdopodobnie robią w wolnym czasie?

Ten proces myślowy powinien pomóc Ci zidentyfikować Twoją grupę docelową. Kiedy już poczujesz, że masz dobry pomysł na to, co ich kręci, musisz zastanowić się, jaki będzie najlepszy i najbardziej bezpośredni sposób, aby do nich przemówić.

Dean Williams

Dean Williams jest blogerem zajmującym się projektowaniem i marketingiem, pracującym dla Print-Print Limited, promującym biznes i budowanie marek poprzez wysokiej jakości marketing drukowany. Jeśli jesteś zainteresowany promocją małych firm, skontaktuj się z nami hello@print-print.co.uk