Patrząc wstecz, rok 2012 mógł nie być najlepszy dla właścicieli małych firm, a rok 2013 ma być jeszcze trudniejszy, więc trzeba już teraz zacząć myśleć o tym, że w styczniu chcemy ruszyć z miejsca.
Większość ludzi ma przerwę w pracy w okresie świątecznym, więc pomiędzy oglądaniem Jamesa Bonda i przedawkowaniem mince pie i Quality Street, przeznacz trochę czasu w swoim kalendarzu, aby usiąść i zaplanować strategię marketingową na przyszły rok.

Planowanie na przyszłość powinno zawsze zaczynać się od spojrzenia wstecz.

Jakie działania marketingowe podjęte w 2012 r. odniosły sukces, a jakie nie. Należy wykorzystać wszystkie pozytywne aspekty poprzedniego roku i zrobić z nich użytek.
Jakie wydarzenia lub promocje, w które się zaangażowałeś, okazały się dla Ciebie nieoczekiwanym sukcesem? Czy się do nich przygotowałeś, co byś zmienił następnym razem, aby jak najlepiej je wykorzystać. Jeśli wydawało Ci się, że byłeś przygotowany poprzednim razem, pamiętaj, aby wpisać to do kalendarza, aby tym razem być podwójnie przygotowanym. Co w tym roku zrobili Twoi konkurenci, co było sprytne lub co zrobiłoby na Tobie wrażenie, gdybyś był ich klientem?

Planowanie kwartalne.

Układanie planu marketingowego na cały rok może wydawać się nieco zniechęcające, dlatego najlepiej podzielić go na 4 kwartały lub oprzeć na kalendarzu wydarzeń. Być może uczestniczysz w konkretnych targach lub wystawach, jeśli są to dla Ciebie największe terminy w kalendarzu, to pracuj wokół nich. Wykorzystaj czas po takich wydarzeniach, aby myśleć nieszablonowo i ograniczyć sezonowość swojej działalności. Jeśli na przykład sprzedajesz tylko towary sezonowe na święta Bożego Narodzenia, to w okresach wolnych od pracy pomyśl o innych produktach i innych drogach dotarcia na rynek, które nie będą zależały wyłącznie od głównych okresów pracy. Jest to jednak bardziej planowanie biznesowe niż marketingowe.

Czas na planowanie działalności.

Wykorzystaj czas w spokojnych okresach na przemyślenie biznesplanu. Biznesplan prowadzi do tego, że potrzebny jest marketing, który pomoże w promocji. Miej wizję tego, co chcesz osiągnąć w nadchodzącym roku i jakie masz pomysły marketingowe, aby w tym pomóc?
Umieszczenie tego w kalendarzu daje przestrzeń do realizacji tych zadań, a nie tylko pozwala myśleć: "Zaraz się za to zabiorę" i nigdy do tego nie dojdzie.
Kilka pierwszych tygodni po powrocie do pracy w styczniu to zawsze powolny start, chyba że pracujesz w handlu detalicznym i masz styczniową wyprzedaż! Tak więc planowanie z wyprzedzeniem jest kluczem do uniknięcia nieuniknionego noworocznego kaca biznesowego. Wykorzystaj te spokojne okresy, aby wyprzedzić swój marketing i planowanie biznesowe. Kiedy prawie wszyscy inni będą wlec się z powrotem do pracy 2 stycznia (nawet Ty), przynajmniej będziesz miał przewagę i plan na nowy rok biznesowy, który pomoże Ci przetrwać te kilka dni z zamglonymi oczami.

Dean Williams

Dean Williams jest blogerem zajmującym się projektowaniem i marketingiem, pracującym dla Print-Print Limited, promującym biznes i budowanie marek poprzez wysokiej jakości marketing drukowany. Jeśli jesteś zainteresowany promocją małej firmy, skontaktuj się z nami hello@print-print.co.uk