Istnieją przepisy dotyczące kolportażu ulotek i choć dotyczą one głównie osób rozdających ulotki na ulicy, warto zapoznać się z nimi na bieżąco.

Jeśli zdecydujesz się zrezygnować z pośrednika i samemu rozdawać ulotki na ulicy, pamiętaj, że możesz potrzebować licencji. Ustawa o Czystym Sąsiedztwie i Środowisku z 2006 roku pozwala władzom lokalnym kontrolować dystrybucję ulotek na terenie miast i gmin. Jak nietrudno się domyślić, wiele z nich przeskoczyło tę zasadę, dlatego należy sprawdzić, jakie są ograniczenia i jak odnoszą się one do Ciebie i Twojej kampanii.

Na przykład w Birmingham są trzy obszary objęte programem "Free printed matter consent scheme". W ramach walki z zaśmiecaniem Rada Miasta wymaga, abyś ubiegał się o zgodę na rozdawanie bezpłatnych materiałów drukowanych w obszarze handlu detalicznego w centrum miasta, w Digbeth i na Hurst Street.

W wielu innych miastach obowiązują ograniczenia, niektóre wymagają płatnej licencji, ale często są też wyjątki. Nie potrzebujesz pozwolenia, jeśli materiały drukowane są rozdawane:

- w skrzynkach na listy
- wewnątrz budynku, autobusu lub taksówki
- w imieniu organizacji charytatywnej
- w celach politycznych, religijnych lub związanych z innymi przekonaniami.


Wskazówki dotyczące dystrybucji ulotek

Aby dowiedzieć się, jakie ograniczenia mogą Cię dotyczyć, warto sprawdzić swój kod pocztowy na rządowej stronie internetowej "Permission to distribute leaflets" (Zezwolenie na dystrybucję ulotek), dostępnej tutaj. Niestety, nie jest to kompletny system, ale w niektórych obszarach można złożyć wniosek online. Najbardziej konkretnym źródłem informacji jest urząd miasta w rejonie, w którym planujesz kolportaż, dlatego zdecydowanie zalecamy skontaktowanie się z nim.

Jeśli nie posiadasz licencji lub złamiesz jej warunki, możesz zostać ukarany mandatem w stałej wysokości do 80 funtów lub grzywną do 2500 funtów oraz wpisem do rejestru karnego. Jestem pewien, że nie jest to reklama, której szukasz.

Niezależnie od tego, jaki jest Twój cel ulotkowania, pamiętaj, że wiele osób nie będzie chciało Twojego przekazu (nawet jeśli byłby on dla nich bardzo korzystny), jest też wiele osób upartych, które myślą, że zapraszasz je na podziemny rave lub wyprzedaż sofy za pół ceny (przykro mi, jeśli tak jest). Nie używaj siły, niezależnie od tego, jak nieuprzejmi mogą być ludzie. Jeśli przeszkadzasz komuś, kto wesoło idzie do swoich spraw, możesz łamać prawo, utrudniając mu poruszanie się.

Jest to szczególnie istotne, jeśli nie jesteś osobą, która je rozdaje. Trzeba być wyjątkowym człowiekiem, aby stać i rozdawać ulotki, spotykać się z odmową i nadal zachowywać pogodne usposobienie.

Jeśli ten artykuł okazał się przydatny, koniecznie sprawdź nasz artykuł na temat ujednolicania wizerunku, aby zapewnić ciągłość marki między drukowanymi ulotkami, sklepem i personelem.
Lisa Cooper

Lisa Cooper jest fotografem i autorką tekstów marketingowych, pracującą dla Print-Print Limited, zajmującej się promowaniem biznesu i budowaniem marki poprzez wysokiej jakości marketing drukowany.

Jeśli jesteś zainteresowany promocją małej firmy, skontaktuj się z nami info@print-print.co.uk